Thursday 16 August 2012

Kenapa benci sampah?

Pembaca mesti tertanya apa tujuan Yana buat post ni bertajuk tersebut:
hahaha, ni sebab Yana sedar kesilapan yang semua manusia pasti akan buat kat dunia ni.

Situasi ini berlaku dalam dorm Yana, ada seorang insan memberi satu balang kuih tart nenas untuk ahli dorm secara percuma! So kitorang pun jamah sama-sama.... Sedap betul!
Yana perasaan ada sorang member ni, W, dia yang terakhir sekali makan kuih tu, so balang tu kosong kecuali tinggal sampah (yang asalnya plastik yang digunakan untuk balut setiap satu kuih tu) kat dalam balang, si W ni biar je balang kosong tu bawah katil.
   Apa lagi, Yana tegurlah "W, nape x buang je balang ni?" W dengan kasar menjawab "Apsal aku lak? Bukannya sampah aku sorang, takkan aku jadi tukang buang kot" Yana pun terdiam seketika dan menjawab semula "Alang-alang nak keluar tadi buangkan je lah, takde sape dah nak simpan bende ni" si W mencebik muka "Kalo kau rajin sangat, kau buanglah" niat Yana nak tegur dia bukan sebab apa, tapi masalahnya sampah tu.
   Jelas sangatlah, sampah keliling kita ni bukan salah orang lain, sendiri juga. Kalau orang lain buang sampah merata-rata, kalau kita prihatin terhadap sekeliling, mesti tak suka kan tempat tu kotor. Apa salahnya buangkan, dapat pahala adalah, bukannya dapat bencana pun...
   Yana cakap ni agar kitorang semua ingat, Yana yang tegur haraplah Yana pun sentiasa beringat: sesungguhnya kita ni mahluk Allah yang kuat berlupa:


Kalau apa yang Yana type-kan ni ada yang rasa macam salah je:
Takpe, tak mewajibkan untuk mempercayainya, tapi lebih elok lah kita tanam dalam hati:-
Ada sampah sebab aku, so ni kotor-kotor ni, sebab aku. Baik aku bersihkan dahulu sebelum menyakitkan pandangan orang lain

No comments:

Post a Comment