Sunday 2 December 2012

Perempuan Zaman Sekarang

Mulai post yang terbaru ni Yana nak guna perbahasan "Ana-Antum"
Ana-Saya
Antum-Korang

Topik hari ni yang ana nak bincangkan ialah tentang perempuan, ana sendiri sebagai seorang pelajar yang duduk dekat asrama, dah biasa sanagt kene tegur ngn warden lelaki, kene kutuk dengan pelajar lelaki
nowadays, it's seems to be normal
Tapi, kalau zaman mak-nenek ana dulu, perempuan dah kene sound sikit pun dah blush muka ni! Kita sebagai pompuan kene ada rasa malu, tapi malu yang berpada-pada lah.

Ana mula sedar yang perempuan zaman sekarang dah macam rock kapak semasa tengah berborak ngan geng >.< heh! Time tu ana sedar, beberapa kawan ana duduk dengan cara yang pelik, tak sopan paling biasa diperkatakan TAK MACAM PEREMPUAN.
Bila sume pelajar kena berkumpul dalam madrasah, ana ter"intai" pelajar lelaki dan sedar, cara mereka duduk lebih sopan dari perempuan ! alahai~ malunya...

Alasan yang perempuan selalu kasi, "susah nak duduh sopan kalau pakai kain" macam tak logik je, sebab kain dah kasi 'RUANG BEBAS' dekat seluruh bahagian kaki, apa yang susah dan tak panas pon!
Ana tengok pelajar lelaki, mereka pon pakai kain pelekat, cara duduk:-  tegangkan kain pelekat, labuhkan lutut dahulu, duduk dengan tenang (dah macam bersimpuh pun ada)
Siapalah sangka lelaki pun tahu rasa malu duduh terkangkang dalam majlis ilmu.

Lagi satu masalahnya, satu kelompok perempuan tengah berjalan lepas tu, terasa diri ni macam ada orang duk usha, dah kembang dah punggung tu, siap jeling-jeling, control ayu!
Tak perlulah, sebab lelaki tu usha kita pun tak pasti tengok bahagian baik atau bahagian buruk diri kita.
Ana sarankan korang sentiasa berfikir 'vice versa'

kalau ana tengah kutuk lelaki ngan kawan-kawan ana, ana akan fikir vice versa "agak, pernah tak lelaki kutuk perempuan juga?" dengan cara ni kita akan ada rasa macam sendiri bersalah, sama dengan situasi antum nampak lelaki usha antum, dalam hati pun terdetik "eeeh~ lelaki tadi usha aku, eeeh~" fikir vice versa, bayangkan kita ialah lelaki itu "eee~ aku terpandang minah tu je, mesti dia ingat aku nak usha dia.... yik!"

Kesimpulannya, kita yang masih menuntut ilmu ni fokus pada masa depan sahaja, kalau hati terdetik rasa jealous sebab kawan-kawan semua dah berpunya, kita sahaja yang masih solo, berdoa sahaja supaya jodoh cepat diketemukan

No comments:

Post a Comment